Atlantic Yards Projekt i Brooklyn Rydder Juridisk Hurdle

21 May

Af Charles V. Bagli

Den sidste større hindring for en banebrydende for den $ 4.9 billion Atlantic Yards udvikling i Brooklyn faldt tirsdag, da New York's højeste domstol, landsretten afviste en udfordring at statens brug af ekspropriationsretten på vegne af bygherren, Bruce C. Ratner.

Mr. Ratner, hvis 22-acre udvikling har været forsinket i tre år af en byge af retssager, sammenbruddet af kredit-og ejendomsmarkedet og en overflod af luksus boliger, planer om at begynde at sælge taxfree obligationer næste måned til at finansiere udvikling er hjørnestenen projekt: en 18.000-sæde basketball arena for New Jersey Nets ved skæringspunktet mellem Flatbush og Atlantic Avenue, nær centrum.

Landsretten fastslog, at staten kunne udøve ekspropriationsretten med at beslaglægge de 22 hektar, hvoraf en stor del sidder i en byfornyelse område, for Atlantic Yards. Kritikere af projektet havde fremført, at ekspropriationsretten på vegne af en privat bygherre var ulovlig, og en krænkelse af statens forfatning.

"Endnu en gang domstolene har gjort det klart, at dette projekt udgør en væsentlig offentlig gavn for befolkningen i Brooklyn og hele byen," Mr. Ratner siger. "Vores engagement i hele projektet er så stærk i dag, som da vi startede for seks år siden. Men i dag, dette projekt er endnu mere vigtigt i betragtning af behovet for beskæftigelse og økonomisk udvikling. "

Bygherren forventer, at opførelsen af arenaen vil tage omkring 28 måneder, således at NET til at flytte fra East Rutherford, NJ, til Brooklyn omkring juni 2012.

Disse modstandere af projektet, sagde, at beslutningen, mens et nederlag, var næppe i slutningen af kampen.

"Kampen mod Atlanterhavet Yards projektet er langt fra slut," sagde Daniel Goldstein, en talsmand for Udvikle ikke ødelægge Brooklyn, et samfund gruppe, der er imod projektet. "Fællesskabet har fire udestående retssager mod projektet, og i mellemtiden, arenaen obligation finansiering ur tikker højere og højere for Ratner. Selv om dette er en forfærdelig dag for skattemoralen boligejere i New York, dette er ikke afslutningen på vores kamp for at holde regeringen i at stjæle vores hjem og virksomheder. "

Hvis opførelsen påbegyndes i de kommende uger som forventet, vil Atlantic Yards skiller sig ud i en by, hvor 530 forskellige byggeprojekter er gået i stå, siddende livløs og uden tilstrækkelig finansiering i næsten hvert kvarter.

Atlantic Yards ville omdanne en travl skæringspunktet mellem to store hovedfærdselsårer domineret af en dyb jernbaneudgravning hvor Long Island Rail Road togene rengøres mellem rush perioder. Den milliard-dollar-arena vil være den dyreste i landet og hjem til Brooklyn's første større liga bold klub siden Dodgers baseball hold tilbage efter 1957-sæsonen. Planer opfordrer også til 16 high-rise tårne på den tilstødende blokke, primært boliger med så mange som 6.430 lejligheder.

Still, Mr. Ratner og statslige embedsmænd, der støtter hans projekt, må kæmpe med mindst tre andre retssager, et usikkert boligmarked og mangel på byggeri finansiering. Bygherren har sagt, at han vil starte den første beboelsesejendommen seks måneder efter begyndelsen arenaen. Men med så mange nye lejligheder mødet ledige, siger analytikere det kunne være mange år, før efterspørgslen ville retfærdiggøre at bygge så mange enheder i et kvarter.

Den arena vil blive bygget på et 8,5 hektar stort railyard og på tilstødende ejendom. Nogle af ejerne af ejendommen imod projektet, og bragte den oprindelige ekspropriationsretten retssag. Mandag, vendte Mr. Ratner, administrerende direktør for Forest City Ratner, over en 50 millioner dollars midlertidige værft, lige øst for den oprindelige, til Long Island Rail Road. (Forest City Ratner var udviklingen partner for den nye Manhattan hovedkvarter for The New York Times Company.)

Også tirsdag, en statsstøttet lokale Development Corporation godkendt udstedelse af en kombination af skattefrie og skattepligtige obligationer til at finansiere opførelsen af arenaen.